Instagram Reels

Mijn Instagram Reels avontuur

Mijn eerste Instagram Reels ooit plaatste ik op 2 augustus 2021. Ik vond het ontzettend spannend, maar besloot direct om er vol voor te gaan en twee maanden lang twee keer in de week een reel te posten. Het was een avontuur waarin ik van alles heb ontdekt en geprobeerd. Hoe ik dit avontuur heb ervaren ga ik met je delen in deze blog!

Een belangrijke rol in mijn business

Ik zie mezelf zeker niet als Instagram expert, maar Instagram heeft wel altijd al een belangrijke rol gespeeld in mijn business. Ik heb een groot deel van mijn klanten en netwerk uit Instagram gehaald en vind het ontzettend leerzaam en leuk om te ontdekken wat er allemaal mogelijk is met dit platform. Toen Instagram Reels als nieuwe functie verscheen wilde ik dat natuurlijk ook proberen. Het was even wachten tot ik een idee had om het op ‘mijn’ manier te doen, maar zodra dat idee er was ging ik aan de slag!

Mijn Instagram Reels strategie

De reden dat ik met Instagram Reels ben gestart is omdat ik van veel mensen om me heen hoorde dat je er een gigantisch bereik mee kunt krijgen, zonder dat je ervoor hoeft te betalen. Adverteren wordt op Facebook en Instagram steeds duurder, dus ‘gratis’ een groot bereik vond ik erg interessant. Voordat ik zelf met Reels begon keek ik er al een hoop. Vooral ’s avonds als het eigenlijk al bedtijd is kan ik me er uren in verliezen.

Langzaam aan kreeg ik ook steeds meer ideeën voor eigen Reels. Het kriebelde! Ik ben me toen gaan inlezen over hoe je Reels slim kan inzetten voor je bedrijf en wat een goede strategie is. Vanuit daar maakte ik een plan waarvan ik dacht: als ik het op die manier doe vind ik het nog steeds spannend, maar heb ik wel een strategie te pakken die echt bij mij past. Ik heb bijvoorbeeld heel bewust géén reels gemaakt waarin ik sta te dansen, dat is niet mijn ding. Natuurlijk is het goed en leuk om jezelf uit te dagen, maar zoek wel iets wat bij je past.

Vaste momenten

Ik heb ervoor gekozen om vanaf het plaatsen van mijn eerste Instagram Reels consistent op twee vaste momenten in de week te gaan posten. Ik had in een podcast geleerd dat het algoritme je dan leert herkennen. Op het moment dat je dit 8 weken volhoudt zou dit in je voordeel moeten gaan werken. Of dat echt zo is weet ik niet, maar voor mij was het direct een mooie stok achter de deur. Zo kon ik eraan wennen en echt regelmatig Reels maken en delen.

Mijn strategie was dus op vaste momenten plaatsen en dicht bij mezelf blijven. Dat betekent niet dat al mijn Reels pareltjes van video’s zijn. Er zitten er een aantal tussen waarvan ik denk: hmmm, niet m’n beste werk. Maar: ik geloof dat je beter wordt in dingen door ze vaker te doen, ik gun mezelf mijn leercurve en je weet maar nooit welke juist ontzettend goed ontvangen wordt door het publiek. Ik heb één Reel die meer dan 47.000 keer bekeken is, terwijl het echt niet mijn favoriet is. Hoeft ook niet: ik sta er inhoudelijk achter en het brengt leuke nieuwe mensen op mijn pad.

Zorg voor herkenning en trek de aandacht

Over het algemeen komen Instagram Reels voornamelijk terecht bij de mensen die jou niet kennen of volgen. Deze Reels worden zelfs nog weken of maanden na het plaatsen getoond, dus ik kies er zelf voor om geen tijdelijke acties te promoten in mijn filmpjes. In plaats daarvan wil ik dat mensen zichzelf herkennen in mijn filmpjes, er een beetje om kunnen lachen en dat het ze aan het denken zet. Door herkenbare situaties te verwerken in je Reels leren de kijkers je kennen. In de onderdstaande caption deel ik tips en advies waarmee ik mijn expertstatus claim, waardoor mensen me niet alleen grappig en herkenbaar  vinden maar ook inhoudelijk weten wat ze aan me hebben.

Mijn resultaten

Ik wist wel dat Reels voor een flink bereik zorgen, maar ik stond toch versteld van mijn resultaat. Mijn bereik op Instagram is in de eerste periode gestegen met 329 procent! Ik heb gigantisch veel meer mensen bereikt dan ik eerst deed. Ik wil je dan ook als tip meegeven om je statistieken goed in de gaten te houden. Als je dat doet, zie je heel duidelijk wat het voor je doet.

Het aantal nieuwe volgers viel me tegen. Daar kan ik geen precieze cijfers van geven omdat mensen via allerlei verschillende wegen op mijn Instagram account terecht komen. Het is niet zo explosief gegroeid als ik had verwacht met dit enorme extra bereik. Ik snap wel hoe het komt: mensen moeten je echt een flink aantal keer voorbij zien komen voordat ze denken ‘hé, haar heb ik nu een aantal keer gezien en ik vond haar interessant, laat ik eens doorklikken naar haar profiel en misschien volgen.’

Wat ik heb geleerd van mijn avontuur

Wat ik heb geleerd van mijn Instagram Reels avontuur is: doe wat je leuk vindt. Blijf bij jezelf en laat je zeker niet ontmoedigen. Zie het als een experiment en testfase. Kijk wat werkt en wat het oplevert en heb vooral geen hoge verwachtingen van jezelf! Op deze manier voorkom je teleurstellingen en blijf je er lol in hebben. Zie het als een uitdaging en leerproces, daarin hoeft echt niet meteen alles ‘perfect’ te gaan. Je weet nog niet wat wel en niet werkt, dat kan je ook nog niet weten. Laat het over je heenkomen en kijk maar hoe het loopt! Ga er gewoon lekker mee aan de slag en laat het mij vooral weten.

Tip: voordat je Reels gaat opnemen wil ik je aanraden om even goed te luisteren naar de muziekjes die je gaat gebruiken. Sommige liedjes hebben hele volwassen of rare teksten, wat totaal niet past bij je idee of onderneming. Luister dus wel even wat de artiesten zingen, ook bij de hippe en populaire nummers. 😉

Ben je benieuwd welke tips ik nog meer voor je heb en waar ik mijn inspiratie voor de video’s vandaan haal? Luister dan hier mijn podcast over Instagram Reels!