Je expert status claimen. Is dat nou zo belangrijk?
En: niet iedereen kan expert zijn. Wat betekent die term nog als iedereen opeens beweert expert te zijn?
Ik snap helemaal waar het vandaan komt, die term. Als klant kies je voor de persoon en het aanbod waar je vertrouwen in hebt. Waarbij je denkt: dít is wat mijn probleem zal oplossen, hier ben ik in goede handen.
Of je het nou hebt over een kapper, een jurist of een coach: je wilt iemand die on top of her game is, zodat jij het resultaat krijgt dat je wilt.
Je koopt (over het algemeen) niet als je daar aan twijfelt.
En wanneer twijfel je?
Nou, bijvoorbeeld als de ondernemer die je overweegt lijkt te twijfelen of ze je wel kan helpen.
Sorry, maar dan wil ik niet dat je aan mijn haar zit. Of mijn juridische documenten opstelt. En je geeft me al helemaal niet het gevoel dat je de juiste coach voor me bent.
Dus ja, die expert status claimen, zelfverzekerd je verhaal doen, dat is belangrijk om aan klanten te komen en lekker te groeien met je bedrijf.
Maar dat is knap lastig wanner je veel makkelijker kan opsommen waarom je jezelf juist (nog) géén expert voelt.
Het gevolg: je ziet dat je vakgenoten die dezelfde kwaliteit bieden als jij maar die een veel grotere mond hebben met een grote mond met allerlei leuke klanten en opdrachten aan de slag mogen, terwijl het bij jou rustiger blijft en langzamer loopt dan je eigenlijk wilt.
Herkenbaar?
Weet dat je lang niet de enige bent die moeite heeft met het ‘claimen van je expert status’, jezelf super zelfverzekerd presenteren en het vooral ook zo voelen. Ik hoor het van talloze ondernemers (ook mensen die meer dan 5 ton per jaar draaien), vriendinnen in loondienst die het in mijn ogen hélemaal gemaakt hebben, mensen van alle leeftijden.
Maar dat is natuurlijk geen reden om je er maar bij neer te leggen.
Ik wil drie tips met je delen die mij persoonlijk enorm hebben geholpen om een expert status te durven claimen, én om me langzaam aan ook steeds meer die expert te voelen.
Tip 1: zorg dat je weet waar je wél vol zelfvertrouwen in staat.
Welke kwaliteiten en skills heb je waarvan je weet: I’ve got this?
Dit kan van alles zijn: kennis over bepaalde onderwerpen, onder vrienden bekend staan als dé persoon voor goede gesprekken of dé persoon die heel attent alle speciale data onthoudt, iets anders waar je regelmatig complimentjes over krijgt of waarvan je zelf regelmatig denkt: ‘yes, dát heb ik goed gedaan.’
Bedenk waar je allemaal wél 100% achter staat en zelfverzekerd over hebt, en zorg dat je weet hoe dat in relatie staat tot je onderneming en je aanbod.
Tip 2: probeer eens een beetje te bluffen.
Niet liegen! Dat zal je mij nooit horen zeggen, ik wil niemand iets ‘aansmeren’ wat ik helemaal niet kan waarmaken.
Maar: ik weet van mezelf dat ik de neiging heb om voorzichtig, terughoudend en (te) genuanceerd te zijn in mijn woorden.
En daarmee schets ik ook geen goed en eerlijk plaatje van mijn kwaliteiten.
Daarom doe ik er vaak nét een schepje bovenop. Presenteer ik mezelf met net iets meer zelfvertrouwen dan ik voel.
Dat heeft voor mij goed uitgepakt: door vervolgens goede resultaten te boeken krijgt mijn zelfvertrouwen een enorme boost en denk ik: zie je wel, wat nou bluffen. Zo voelt het, maar dat is niet wat het is. Het gaat erom dat ik sta voor wat ik écht te bieden heb, ook al vind ik dat soms best spannend.
Tip 3: je hoeft jezelf niet letterlijk ‘expert in x of y’ te noemen.
Ook niet ‘ de beste x of y van Nederland.’
Waar het om gaat, is dat je weet dat je goed bent in wat je doet en dat ook uitstraalt. Dat je vol overtuiging tegen potentiële klanten kan zeggen: ‘já, daar kan ik je bij helpen.’
Tip 1 en 2 hebben me geholpen om mezelf steeds zelfverzekerder te presenteren én om dit ook zo te voelen. Tip 3 heeft me geholpen om dat ‘claimen van je expert status’ een beetje te relativeren.
Maak het niet groter dan het is. Weet welke gedachte erachter zit (klanten kopen producten / bij mensen waar ze in geloven, en dat gebeurt sneller als jij er zelf vol (zelf)vertrouwen instaat) en ga dáár mee aan de slag.
[activecampaign form=33]