Ondernemen is voor mij één groot persoonlijk ontwikkelingsproces.
Je wordt continu geconfronteerd met dingen die je altijd al lastig hebt gevonden, en in je activiteiten als ondernemer worden ze opeens uitvergroot.
Eén van die dingen is voor mij en veel anderen:
Nee zeggen. Grenzen stellen en je daar aan houden.
Als de uitspraak ‘makkelijker gezegd dan gedaan’ érgens toepasbaar op is, dan is dit het.
Want het klinkt heel makkelijk en logisch om bijvoorbeeld ‘alleen maar te verkopen aan mensen die je ook écht kan helpen.’ Maar wat doe je als je morgen de huur moet betalen en er staat een niet-zo-ideale-maar-wel-enthousiaste klant voor je neus? Iemand die zegt: “ik wil vandaag nog met je starten”?
En dan zijn er nog de afspraken die je met jezelf maakt. ‘Ik plan geen afspraken in vóór 10 uur.’ Maar dan is er die ene klant die alleen om 9 uur kan. Of dan is het tóch net wat handiger omdat al je afspraken anders niet in je dag passen.
Of nog zo’n mooie, die je zelfs kan opnemen in je algemene voorwaarden: ‘een klant dient een sessie op tijd te annuleren of verplaatsen, binnen 24 uur is het jammer maar reken ik de sessie gewoon door.’ In de praktijk hoeft er vaak maar één keer “ah toe?” te worden gezegd en wijk jij af van je eigen afspraken.
Herkenbaar of niet, één of meerdere van deze voorbeelden?
Juist als ondernemer moet je leren om je wél aan je eigen afspraken en grenzen te houden.
Voor je eigen gezondheid en zodat je communicatie naar buiten toe helder en consistent is.
Dat betekent soms dus ook: ‘nee’ zeggen.
Nee, je werkt niet samen met klanten waarvan je vooraf al weet dat je ze niet écht kan helpen. Ook niet als de financiële nood hoog is, dan heb je een ander plan b.
Nee, je kan niet voor 10 uur ’s ochtends afspreken (als je hebt besloten dat je dat niet wilt).
Nee, je wijkt niet af van je eigen algemene voorwaarden, tenzij daar echt een hele goede reden voor is.
Maargoed, makkelijker gezegd dan gedaan dus.
Wat mij heel erg helpt om me aan mijn eigen afspraken en regels te houden en om die reden ‘nee’ te zeggen, is het volgende:
- Überhaupt duidelijke afspraken máken, zowel met mezelf als met anderen. Weten hoe ik mijn leven wil leven en inrichten, en op basis daarvan keuzes maken en beslissingen nemen;
- Me realiseren dat ‘een nee tegen een ander is een ja tegen jezelf’ écht waar is, en dat ik vaker ‘ja’ tegen mezelf mag zeggen. Heel lief dat ik geen ‘nee’ tegen anderen wil zeggen, maar ik mag ook wat liever voor mezelf zijn en dus vaker ‘ja’ zeggen tegen mezelf;
- Leren aanvoelen wanneer ik mijn ‘nee’ moet toelichten, wanneer ik naar gemaakte afspraken kan verwijzen of wanneer ik moet uitleggen wat mijn overweging is, en wanneer simpelweg de woorden ‘dat gaat helaas niet, nee’ voldoende zijn;
- Oefenen, oefenen, oefenen. Ik zei het aan het begin van deze mail al: ondernemen is één groot persoonlijk ontwikkelingsproces. Je wordt te pas en te onpas met jezelf geconfronteerd.
Om een sterke onderneming op te bouwen, een bedrijf dat tegen een stootje kan en lekker kan groeien, moet jíj sterk zijn.
Als jij valt, valt je bedrijf.
Dus.
Bepaal hoe jij je leven wilt leven en inrichten. Bepaal hoe jij wilt ondernemen. Wat jouw voorwaarden en afspraken zijn. En hou je daar vervolgens aan. Oefen ermee.
Het lukt waarschijnlijk niet in één keer.
Ik loop ook nog regelmatig tegen mezelf aan… maar ik word elke week, elke maand, elk jaar een beetje beter.
Het is misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar het is wel wat nodig is om echt succesvol te worden als zelfstandig ondernemer.