Slim lanceren – of op gevoel?

Groeien als ondernemer - Karlijn Kwint - Vogelvrij Ondernemen

Als ondernemers iets nieuws lanceren, zie je vaak dat er voor één van deze twee strategieën wordt gekozen:

1.     Betrek je volgers erbij, every step of the way. Eerst een teaser, dan concreet vertellen wat eraan komt, maak iedereen lekker en zorg dat mensen in de rij staan om te kopen wanneer het eindelijk kan.

2.     Wees geheimzinnig: vertel dat er ‘iets’ is, maar niet precies wat, geef mensen aan vaag idee maar hou het heel exclusief en vertel dat het op uitnodiging is. Peil wie interesse heeft en stuur hen een speciale uitnodiging.

Beide opties zijn eerlijk gezegd niet zo mijn ding.

Ik zorg het liefst dat ik mijn verhaal en de verkoop- of download knop klaar heb staan wanneer ik iets de wereld ingooi, want dat is wat ik als klant ook het prettigste vind: als ik iets zie wat ik wil hebben wil ik het gewoon kunnen kopen.

Ik hou niet van geheimzinnig gedoe, een timer in mijn agenda zetten voor een ‘bijzondere aankondiging’ of wekenlang geforceerd een lancering volgen en voelen dat de ondernemer me wilt ‘warm maken’.

Als je me op instagram volgt en vorige week mijn stories hebt gezien, klink ik nu waarschijnlijk hartstikke hypocriet. Daarin vertelde ik over een geheim project dat vorige week van start is gegaan.

Ik geef een hint en een uitnodiging door te vertellen voor wie dat project interessant is (‘ben je benieuwd wat ik als businesscoach voor je kan betekenen maar ben je nog niet klaar voor het Klaar voor Groei traject?’), maar daar laat ik het bij.

Dat lijkt behoorlijk op marketing strategie 2 hè? Geheimzinnig, exclusief, alleen op uitnodiging…

Klopt.

Het verschil: ik heb niet voor deze aanpak gekozen omdat het slimme marketing is (dan had ik het nog wel wat beter kunnen doen), ik doe het voor mezelf.

De reden dat dit project nog even geheim blijft, is dat ik het op mijn eigen tempo wil ontwikkelen voordat ik het met ‘iedereen’ deel. Ik ben niet bezig met ‘hoe verkoop ik dit zo snel mogelijk aan zoveel mogelijk mensen,’ maar met: ‘hoe zorg ik ervoor dat dit project alles is, wordt en blijft wat ik wil dat het is?’

Dat is voor mijn Klaar voor Groei traject net zo, maar daar wéét ik al hoe de vork in de steel zit en hoe ik ervoor zorg dat het precies is wat ik wil dat het is. Dit geheime project is anders, nieuw, spannend.

Ik wil het gewoon nog even dichtbij me houden. Niet zomaar de wereld inslingeren.

Misschien is volgende week al wel het moment dat iedereen ervan mag weten. We gaan het zien: ik doe het op gevoel.

Als je wilt groeien met je bedrijf, is mijn advies altijd: probeer dingen uit. Ga DOEN, experimenteer, test, kijk wat werkt. Ook als het spannend is en als het kwetsbaar voelt.

Bedenk bij alles: hoe kan ik het op dit moment aanpakken op de manier die bij mij past én die het resultaat oplevert dat ik wil bereiken?

Soms betekent dat: ervoor zorgen dat je honderden inschrijvingen hebt voor je webinar, of duizenden views op een instagram reel, of dat iedereen die je kent weet dat jij iets supervets organiseert.

En soms betekent het dat je een heel select clubje betrekt bij dat waar je mee bezig bent. Misschien om jezelf klaar te stomen voor het ‘grote toneel,’ of misschien besluit je het altijd wel bij dat selecte clubje te houden.

Het is jouw bedrijf. Jij bent de baas. Jij bepaalt.

Het mag op jouw manier.

Laat je niet wijsmaken dat je marketing strategieën moet inzetten die niet bij je passen om er een succes van te maken.

Durf op je gevoel te vertrouwen.

Maar sta jezelf wel toe om hulp in te schakelen als je er zelf niet helemaal uitkomt.

 

Bijvoorbeeld door mij te laten weten dat je graag een gratis strategiesessie wilt boeken: https://vogelvrijondernemen.nl/gratis-sessie/. Dan denk ik ter plekke met je mee, zodat je keihard kan groeien met je bedrijf – op een manier die bij jou past.

Facebook
Twitter
LinkedIn