Karlijn Kwint - Vogelvrij Ondernemen - Businesscoach

3 tips om jezelf niet langer klein te houden

Als ondernemer moet je jezelf in de spotlight zetten. Op het podium. Mensen moeten weten wie je bent en wat je voor ze kan betekenen, anders zullen ze niets bij je kopen en kan jij je werk niet doen.

Als kersverse ondernemer durfde ik dit allemaal nog niet. Ik heb mezelf lang klein gehouden, onder andere door een tijd lang te weigeren mezelf ‘businesscoach’ te noemen.

Toen ik net begon met ondernemen had ik nog geen idee wat een businesscoach eigenlijk was, maar daar kwam ik snel achter.

Ik ging googelen naar tips om een succes te maken van je bedrijf, en je kan waarschijnlijk wel raden wat ik tegenkwam: schreeuwerige berichten van businesscoaches waar geen greintje menselijkheid en eigenheid in zat.

Hun aanbod: online programma’s van duizenden euro’s, zonder enige vorm van persoonlijke begeleiding.

Dit gaat in tegen álles wat ik onder coaching versta. Ik was nog geen maand bezig met ondernemen en had al verschillende horrorverhalen gehoord van ondernemers die hun laatste geld in een ‘coach’ hadden geïnvesteerd en er niks voor terugkregen. Het online programma was niet wat ze hadden gehoopt, en… tja, de businesscoach coachte niet, dus daar bleef het bij.

Ik kon alleen maar denken:

Zo wil ik niet zijn. Ik wil niet dat mensen denken dat ík zo’n type ben.

Dus wat deed ik? Ik heb mezelf heel lang geen businesscoach willen noemen en wilde helemaal níks met online programma’s te maken hebben.

Terwijl mijn klanten het al lang en breed over mij hadden als ‘hun businesscoach’.

Terwijl ik met mijn achtergrond als docent & trainer als geen ander weet hoe goed het werkt als mensen de theorie op hun eigen tempo kunnen bestuderen, zodat je daarna samen de diepte in kan gaan.

Ik bleef mezelf wat vaag positioneren als ‘coach voor mensen die toevallig ondernemer zijn’ en durfde mezelf niet te presenteren als ‘businesscoach’, terwijl dat precies de term is waar mijn ideale klant naar zoekt.

In alles wat ik deed hield ik mezelf hierdoor nét wat kleiner dan ik kon zijn: de manier waarop ik mezelf presenteerde, de manier waarop mijn aanbod in elkaar zat, de manier waarop ik over mezelf dacht.

Ik ben een doorzetter, dus dat heb ik lang volgehouden. Dat betekent in deze situatie: ik heb mezelf lang kleingehouden.

Hoe zit dit bij jou? Hou jij jezelf ook kleiner dan je zou kunnen zijn?

Dan is het tijd om daar verandering in te brengen. Er zit echt meer in je dan wat er nu uitkomt.

Ik heb 3 tips voor je:

1.   Gebruik je allergie/angst om jezelf sterker te positioneren.

Vraag jezelf eens af: waar ben ik bang voor? Hoe wil je absoluut niet dat er over jou gedacht wordt? Hoe kan je precies déze overtuiging gebruiken om jezelf juist steviger te positioneren, hoe onderscheidt dit jou van je concullega’s?

2.   Je mag best een beetje bluffen.

Niet liegen, wel bluffen. Wat zijn de dingen binnen jouw werk waarvan jij denkt: dat kan ik nog niet? Daar ben ik nog niet ver genoeg voor? Stel je eens voor dat je nét een schepje bovenop je gevoel van zelfvertrouwen zou kunnen doen. Wat zou je dan wél doen? Wat zou je dan zeggen? Probeer het eens uit en zie wat het oplevert!

3.    Bedenk waar je over 1 jaar wilt staan met je bedrijf.

Waar wil je naartoe groeien? Hoe wil je bekendstaan? Mijn tip aan jou: zorg dat je dit zo helder mogelijk hebt, en ga dan direct in de actiestand. Ga direct doen wat er nodig is om daar te komen, en dan ben je over een jaar nog veel verder dan je nu durft te dromen.

Let op: val niet in de ‘goh interessante tips’ valkuil. Klik niet gedachteloos door naar de volgende. Kom in actie.

Kijk nog even terug naar de 3 tips, en spreek met jezelf af wat je ermee gaat DOEN. En als je wilt: stuur mij een mailtje en laat het me weten. Ik ben graag je stok achter de deur en cheerleader! Mail me op: karlijnkwint@vogelvrijondernemen.nl