Miranda is een coachklant waar ik zó enthousiast over ben dat ik inmiddels ook haar klant ben geworden. In dit interview lees je wat haar werk als online business expert precies inhoudt, hoe het is om als vrouw een ‘technisch vak’ uit te voeren, waarom ‘online ondernemen’ stiekem heel erg makkelijk is (ja, ook voor jou!) en welke impact mijn coaching heeft gehad op haar toen al succesvolle bedrijf.

Miranda, vertel eens! Wat doe jij?

Ik help ondernemers om hun online business op te bouwen of te vergroten. Ik ben ervan overtuigd dat mensen meer uit hun bedrijf kunnen halen door de juiste online technieken te gebruiken en daar help ik ondernemers bij. Voor jou heb ik nu bijvoorbeeld je website onder handen genomen. Misschien kan je daar wat over vertellen?

Karlijn: Klopt! Jij hebt mij geleerd hoeveel er eigenlijk mogelijk is met een website. Ik wilde graag een nieuwe website omdat ik mijn vorige simpelweg niet mooi en professioneel genoeg vond. De beweegreden was in eerste instantie dus puur visueel. Jij hebt mij geleerd dat een website geen statisch visitekaartje is, maar het hart van je online onderneming. Een middel om makkelijker in contact te komen met potentiele klanten. Naast dat ik mensen nu heel graag mijn website laat zien, weet ik ook beter hóé ik mensen ernaartoe kan leiden.

Voordat ik met jou ging samenwerken had ik echt géén idee wat je allemaal met je website kon. Jij hebt mij meer geleerd over de technische kanten van een website. Het koppelen van betaalsystemen, e-mailsystemen, agendasysteem, e-cursus en slimme landingspagina’s voor weggevers. Jij hebt me laten zien dat het allemaal niet zoveel gedoe is als ik dacht en dat het echt werk voor mij uit handen neemt. Ik ben er super blij mee!

Mensen zien technische beroepen vaak nog als een mannenvak, merk ik. Als ik zeg: ‘Dat zal ik even aan mijn webbouwer vragen’, dan zeggen mensen automatisch: ‘Hij zal het wel weten.’ Merk jij dit ook?   

Bij mij is daar nog nooit iets over gezegd, dus ik merk het zelf niet. Wel zie ik het om me heen dat dat nog steeds zo is. Mijn vriend is developer en bij hem op kantoor zit geen één vrouwelijke developer. Als je gaat kijken bij technische bedrijven en organisaties zie je (bijna) overal meer mannen dan vrouwen.

Je hoort wel eens dat vrouwen in traditioneel mannelijke beroepen het gevoel hebben dat ze harder moeten werken om zich te bewijzen. Is dat voor jou zo?

Ik zie het eigenlijk juist als een voordeel dat ik vrouw ben, omdat vrouwelijke ondernemers graag naar andere vrouwelijke ondernemers gaan. Die doelgroep komt dus eerder naar mij dan naar een mannelijker webdesigner. Daarnaast kan ik juist als ondernemer zelf bepalen hoe ik het wil doen en ik kijk niet echt naar wat mannelijke webdevelopers op me heen doen.

Ik hoor je vaak zeggen dat online ondernemen makkelijker is dan veel mensen denken. Denk je dat vrouwen eerder terugdeinzen om hier stappen in te zetten dan mannen?

Ja, dat denk ik zeker. Mannen zullen misschien eerder iets uitzoeken of er dieper induiken dan vrouwen. Het is net zoiets als krachttraining; vrouwen denken al snel: ‘Dat kan ik niet, dus ik ga er niet aan beginnen.’ Dat gebeurt denk ik ook met techniek. Veel vrouwen zijn er veel beter in dat ze denken, maar komen daar niet achter omdat ze het niet proberen. Het is echt makkelijker dan je denkt. Kijk, zo’n online omgeving moet een keer goed worden opgezet en het is fijn om daar hulp bij te krijgen, maar daarna kan je het écht zelf.

Op je website lees ik dat het jouw missie is om ondernemers te helpen om zichtbaar te worden op het web. Waarom vind je dat belangrijk?

De ondernemers waar ik mee werk zijn offline vaak al lekker bezig. Ze spreken bijvoorbeeld op events en hebben leuke klanten, maar online zie je hier eigenlijk weinig van terug. Dat vind ik zo zonde! Als je je offline talenten ook online inzet, kan je een nog groter publiek bereiken. Ben je bijvoorbeeld een hele goede spreker ga dan ook online filmpjes opnemen,  zo kunnen nóg meer mensen het zien.

Het gaat dus echt om het bereiken van een groter publiek?

Ja, én jezelf groter maken! Dat vind ik het mooie van het web, online kan je zo groot zijn als je zelf wilt, omdat je iedereen kunt bereiken.

Waarom vind jij het belangrijk dat mensen groeien in hun bedrijf?

Ik vind het zo zonde om te zien dat mensen écht goed bezig zijn met hun bedrijf en dan tegen een muur aanlopen. Ze hebben het idee dat ze niet verder kunnen komen, terwijl er online nog een hele wereld aan mogelijkheden is. Ik krijg de kriebels als ik dat zie, dan denk ik meteen: ‘je kan nog veel verder dan je denkt!’.

Hoe onderscheid jij je van andere WordPress designers?

Ik ben eigenlijk meer een online business expert, dus dat maakt het iets groter dan alleen WordPress designer. Op social media probeer ik online ondernemen op een simpele manier uit te leggen. Ik wil dat mensen het vooral zelf kunnen doen. Ik help je graag met het opstarten, maar het is jouw bedrijf, dus je moet het ook zelf kunnen. Ik onderscheid me van andere webdesigners doordat ik het makkelijker maak. Ik neem de klant mee in het proces van het bouwen van de online omgeving en leg goed uit hoe ze hier zelf mee aan de slag kunnen gaan. Zo zien ze dat het niet zo moeilijk is als het misschien lijkt.

Wat vind jij het allerleukste aan ondernemen?

Het allerleukste vind ik dat je het écht zelf kan creëren. Als ondernemer kan je een paar uur meer werken of er een week vól voor gaan, waardoor je meer klanten binnenhaalt en dus meer geld kan verdienen. In loondienst is die optie er gewoon niet, of amper. Je krijgt soms een bonus, maar je hebt het niet zelf in de hand zoals je dat als ondernemer hebt. Dat vind ik heel erg gaaf.

Hoe heeft het coachingstraject met mij jou en je business geholpen? Je hebt verschrikkelijk veel in huis en deed het al ontzettend goed. Wat heeft mijn traject daar nog aan toegevoegd?

Voor ons traject werkte ik nog veel uurtje-factuurtje. Ik merkte dat dat mij opbrak. Er zaten gewoon niet meer uren in een dag, terwijl ik wél meer opdrachten wilde aannemen. Zo ging het niet langer. Jij hebt me geholpen om betere producten neer te zetten, die écht passen bij mijn klanten en waar ik zelf ook veel blijer van word. Mijn uurtje-factuurtje werkzaamheden zijn eigenlijk helemaal weg. Op deze manier kan ik meer klanten helpen waar ik waar ik dolgraag mee aan de slag wil. De mensen bij wie het al goed gaat, maar die tegen die offline muur aanlopen.

Wat is de belangrijkste tip die jij aan andere ondernemers wilt meegeven?

Mijn eerste tip is: wees niet bang voor techniek! Maar ook: doe lekker je eigen ding en kijk niet zoveel naar anderen. Natuurlijk kan je een beetje spieken, maar doe dit niet vanuit jaloezie of onzekerheid. Als je gewoon lekker je eigen ding doet en daarin gelooft, dan kom je er wel!