Zonder ‘bold statements’ die het goed doen qua marketing, maar veel te kort door de bocht zijn
Er zijn twee grote valkuilen bij kennis-content: óf het is veel te saai (waardoor het nul aandacht krijgt), óf het is veel te kort door de bocht (maar roept daardoor wel lekker veel reacties op waardoor je bereik x10 gaat). Hoe vind je daarin jouw middenweg?
Jij vind het belangrijk om eerlijk en genuanceerd te zijn.
Als je kennis deelt ben je volledig en correct, maar eerlijk is eerlijk… daardoor ook een beetje saai en niet altijd goed te volgen voor mensen zonder al jouw kennis.
Maar als je érgens de bibbers van krijgt, dan zijn het marketing statements die ongenuanceerd alle aandacht naar zich toe trekken terwijl jij denkt: ‘maar wacht even!’
Die ‘wacht even’, dáár zit de clou in om tot boeiende content te komen waar je wél de juiste kennis in deelt.
Want daarmee heb je een ingang om content te schrijven over iets waar jij echt iets van vindt, echt iets over te zeggen hebt (met onderbouwing!) én waarmee je makkelijk op een lekker pakkende opening en tone of voice kan komen – want er zit emotie in. Dat is geen ‘bold statement’, dat is iets wat je van het hart moet. Net zoals je in mijn voorbeeld over het bepalen van je doelgroep ziet gebeuren. Wel stevig, niet ongenuanceerd.
Dus: hoe kom jij op dit soort content ideeën?
Wat leer jij hen, waarvan je denkt: wacht even. Dit zouden véél meer mensen moeten weten?
Doordat je de kennis al persoonlijk met iemand hebt gedeeld zit er automatisch een emotionele lading in (want: jij wilt het beste voor die klant!), en weet je ook precies in welke woorden je het kan uitleggen zodat de boodschap overkomt. Grote kans dat de woorden die je gebruikte in dat gesprek, ook werken in je post.
Geen ‘bold statement’ omdat dat marketing technisch slim is, niks overdrijven of versimpelen tot op het punt dat het niet meer klopt.
Wel: jouw emotie laten doorklinken in je tekst, en daarmee duidelijk maken waarom en wanneer de ‘droge feitjes’ die je deelt interessant zijn.
Misschien ben je verbaasd over kennis die mensen missen, misschien strijdlustig over (in jouw ogen) verkeerde tips die worden gedeeld, misschien juist extra zacht en begripvol omdat dat is wat je doelgroep nodig heeft of juist fel omdat je je ergens boos om maakt – zolang het maar oprecht is en uit je tenen komt. Dat is wat mensen voelen.
En zo combineer je kennis met visie en betrokkenheid.
We gaan meteen aan de slag met een sterke kennis-post.
🧠 Stap 1: Start bij je eigen klanten
Denk terug aan je laatste klantsessies. Welke tips en kennis heb jij gedeeld? En waarvan dacht je: als je dít goed oppakt dan gaat dat alles voor je veranderen?
✍️ Stap 2: Schrijf het uit
Zet op een rijtje:
– Welke kennis heb ik precies gedeeld, en welke woorden koos ik zodat mijn klant het direct begreep?
– Welke emotie voelde ik zelf bij het delen van de kennis – hoop, enthousiasme, strijdlustigheid, verontwaardiging, iets anders?
– Hoe reageerde mijn klant? Verrast, opgelucht, enthousiast, of zag ze ertegenop om hier iets mee te doen en kon ik haar weer geruststellen?
📝 Stap 3: Schrijf je post, laat ‘m heel even liggen, herlees je tekst en gooi ‘m online.
Niet te lang wachten. Dit is hoe je mensen helpt: door kennis te delen waar ze écht mee verder kunnen, en het zo te verwoorden dat het hun aandacht trekt en ze het ook echt lezen.