In deel 1 hebben we het gehad over onderwerpen waar je vast eerder over hebt nagedacht in je zoektocht naar ‘hoe wil ik je onderscheiden, wat maakt mij hierin anders.’
In dit tweede deel zetten we de zoektocht voort, en pakken we er wat meer onverwachte thema’s bij.
We gaan een aantal minder voor de hand liggende invalshoeken verkennen. Hopelijk levert dat weer nieuwe inzichten op — of zie je ineens verbanden waarvan je je eerder niet eens realiseerde dat ze relevant waren.
En bekijk mijn video als je benieuwd bent welke verbanden ik leg tussen mezelf, mijn manier van werken en dit soort thema’s!
Zit er speelsheid in jouw manier van werken?
Gebruik je bijvoorbeeld challenges, spelelementen, of werkvormen die zorgen dat mensen eerder aanhaken of makkelijker iets nieuws durven?
Er zit op allerlei manieren speelsheid in mijn werk:
In de omgang – ik hou van lichte, luchtige communicatie en maak tijdens coachsessies graag even een grapje. Niet alles hoeft altijd zo zwaar en serieus te zijn, ook al werken we aan grote doelen.
In de strategie – ik denk creatief met mijn klanten mee. Niet via een standaard stappenplan, maar door iemands talenten, missie en strategieën als een soort puzzel bij elkaar te leggen. Dat voelt voor mij als een spel: het zoeken naar de slimste, leukste, meest kloppende aanpak.
In de opdrachten – ik werk vaak met challenges. Als iemand bijvoorbeeld een spannend doel heeft, zoals meer kennismakingsgesprekken inplannen, dan stel ik een concrete uitdaging voor. Ik vraag dan: “Mag ik je uitdagen om een spannend doel te stellen?” Dat maakt het spannend én leuk, ik zie altijd meteen een glinstering in de ogen!
Ik vind het ontzettend belangrijk dat existentiële diepgang verweven zit in mijn coaching. Ik wil dat elk onderdeel van je bedrijf klopt met wie jij bent als mens. Daarmee raakt mijn werk automatisch aan zingeving: we bouwen niet zomaar een bedrijf, we bouwen iets dat echt bijdraagt aan wat voor jou belangrijk is en waar jij voor staat.
Die visie zit verweven in hoe ik help bij het bouwen van een aanbod, het formuleren van de juiste (marketing)boodschap en het maken van strategische keuzes. Dankzij mijn 1 op 1 coaching groeit hun zelfinzicht én zelfvertrouwen.
Mijn trajecten gaan over volwassen worden in ondernemerschap. Over steviger staan, over weten wie je bent en waar je voor gaat. Dat is wat mij betreft net zo belangrijk als meer omzet, waar mijn klanten mij als businesscoach natuurlijk ook voor inschakelen.
Gebruik jij inzichten uit verschillende vakgebieden? Door dat met elkaar te combineren ontwikkel je een benadering die niemand anders kan kopiëren – hoe ziet dat er bij jou uit?
Koppel jij kennis uit verschillende domeinen aan elkaar in je werk?
Welke combinaties van vakgebieden zorgen ervoor dat jij iets doet wat anderen niet kunnen kopiëren?
Wat zijn de drie belangrijkste waarden die jou drijven als ondernemer en als mens?
Hoe zie je die terug in je manier van werken?
Je hebt nu een bak aan inzichten verzameld. Bekijk alles nog eens met een frisse blik, en zoek naar nieuwe inzichten. Wat springt eruit, wat wil je naar voren schuiven in je communicatie? Waar mag de focus op komen te liggen om duidelijk te maken wie JIJ bent en waar je voor staat?
Ik kan me voorstellen dat dit op eigen houtje nog best lastig is, dat vind ik zelf ook. Dus: wil je er nog eens samen met mij induiken en je inzichten verwerken tot een duidelijke, onderscheidende boodschap?